Kolej Metropolitarna

0
44

Aż sześć projektów liniowych otrzyma dofinansowania na budowę torów kolejowych w ramach programu Kolej Plus. Jest to część koncepcji Kolei Metropolitalnej. Łączny koszt realizacji inwestycji to około 1,65 mld zł, z czego aż 75-85% sumy zostanie pokryte z budżetu programu.

Wszystkie ze zgłoszonych projektów przez GZM zostały zakwalifikowane, a to przybliża Metropolię do powstania Kolei Metropolitalnej. Wszelkie projekty kolejowe są związane z dużymi kosztami, toteż dofinansowanie znacznie przyśpieszy plany realizowane przez GZM.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest partnerem każdego ze zgłoszonych projektów. Wraz z gminami GZM – liderami – podjęto decyzję, aby wkład własny w tę inicjatywę został zwiększony, co wiązało się z większą liczbą przyznanych dodatkowych punktów w rankingu, co zwiększyło szanse na realizację inwestycji. Szacowany wkład własny wynosi około 305 mln zł.

W ramach programu realizowane będą następujące projekty liniowe:

  • prace na linii kolejowej nr 189 i 132 oraz budowa nowych łącznic Kuźnica – Bytom w celu stworzenia nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze – Bytom, w tym budowa nowych p.o. Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska;
  • odbudowa linii kolejowej nr 198 Pyskowice – Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączeń: Katowice – Gliwice – Pyskowice Miasto;
  • zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę 2. toru i dod. przystanków osobowych w Mikołowie;
  • przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota linii kolejowej nr 142;
  • przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice linii kolejowej nr 141 na odcinku Gliwice – Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice – Hajduki i 651 Hajduki – Gottwald;
  • rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odc. Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p. odg.) do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową p.o. D.G. Gołonóg.

Realizacja inwestycji potrwa do 2028 roku.

Źródło: https://metropoliagzm.pl/2022/04/20/100-km-torow-zostanie-zbudowanych-i-wyremontowanych-w-metropolii-jest-dotacja-kolej-plus/