Improve yourself — Młodzi Europejczycy na rynku pracy po pandemii

0
205

Jak wygląda rynek pracy na różnych szerokościach geograficznych? Jakie pytania padają na rozmowie o pracę we Włoszech a jakie w Rumunii? Na te i inne tematy rozmawiali uczestnicy inicjatywy Improve yourself.

Wymiana uczestników odbyła się w terminie 6-14 września. Inicjatywa pozwoliła młodzieży z Polski na spotkanie z partnerami z Rumunii, Armenii i Włoch, z którymi wymienili się doświadczeniami i przemyśleniami dotyczących sytuacji młodych ludzi na rynku pracy w obliczu pandemii na różnych szerokościach geograficznych.

Uczestnicy wzięli udział w cyklu warsztatów, podczas których ćwiczyli umiejętności autoprezentacji, poprawnej retoryki i kompetencji liderskich. W trakcie warsztatów stworzyli również mapę szans i zagrożeń zawierającą praktyczne wskazówki i doświadczenia uczestników jak poradzić sobie na postpandemicznym rynku pracy.

Młodzi ludzie mogli wymienić się tym, jak postrzegają rynek pracy, porównali wymagania pracodawców i rozmowy kwalifikacyjne. Wspólnym spostrzeżeniem było to, że rekruterzy coraz częściej tworzą testy kwalifikujące, zamiast polegać tylko na doświadczeniu wypisanym w CV. Uczestnicy rozmawiali o zadziwiających dla nich pytaniach, które padały na rozmowach kwalifikacyjnych, a które nie odnoszą się do ich umiejętności czy wykształcenia. Pytania te dotyczące ich rodziny i przekonań. Kobiety z Włoch zaznaczały, że bardzo często słyszały pytanie o plany dotyczące ślubu i założenia rodziny. Pytaniem, które jest nielubiane bez względu na narodowość odpowiadającego, jest „Gdzie widzisz siebie za 10 lat?”.

Jeden z chłopaków pochodzących z Rumunii zauważył, że na jednej rozmowie zapytano go, co może zaoferować firmie jako pracownik. Ta kwestia była dla niego zaskakująca, ponieważ nie wiedział, czego się od niego oczekuje. Zaznaczał, że jest inteligentny, ma doświadczenie i szybko się uczy, więc szybko dostosuje się do wymagań firmy, ale chciałby je znać, a nie być zmuszony do zgadywania.