W dniach 22–23 października 2024 roku w Muzeum Śląskim w Katowicach odbyła się druga edycja konferencji AI<>BA (AI Business Adaptation). Wydarzenie zgromadziło pasjonatów sztucznej inteligencji, liderów i ludzi biznesu z całego świata; tworząc przestrzeń do dyskusji na temat integracji AI w różnych sektorach gospodarki. Byli obecni tam też wolontariusze, między innymi z Instytutu Roździeńskiego, z których ramienia piszę ten artykuł. W związku z tym oraz planowaną kolejną edycją w 2025 roku, chcemy przybliżyć Państwu, co działo się podczas tegorocznej konferencji, aby mogli Państwo skorzystać z wartości, jakie niesie to wydarzenie – zarówno w zakresie budowania relacji (networking), jak i rozwijania perspektyw biznesowych. Specjalnie dla Państwa nawiązaliśmy kontakt z dwiema prelegentkami, dzięki czemu w tym artykule możemy przybliżyć treść jednego z paneli, który poprowadziły te ekspertki.
Sama konferencja AIBA ma na celu zbliżenie środowisk korporacyjnych i startupowych, a także organizacji globalnych i lokalnych, umożliwiając wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk w zakresie wdrażania nowoczesnych technologii. Podczas wydarzenia uczestnicy mogli wybierać spośród różnorodnych aktywności, dostosowanych do ich zainteresowań i potrzeb. Program został podzielony na trzy główne kategorie: „Business” i „Technical Case” a także „Workshops”, a także sesje łączące aspekty biznesowe i technologiczne, oznaczone jako „Business\Technical Case”.
Część „Business” skupiała się na strategicznych aspektach wykorzystania AI w firmach, natomiast „Technical Case” oferowała praktyczne przykłady wdrożeń technologii. Dla osób poszukujących bardziej interaktywnych form nauki przygotowano warsztaty, które pozwoliły zgłębić konkretne zagadnienia w praktyce. Dzięki współpracy Instytutem Roździeńskiego miałam wyjątkową możliwość uczestnictwa w tym wydarzeniu jako jedna z wolontariuszy i zebrania wszystkich opisanych tutaj informacji.
Jedną z prelekcji, która zgromadziła sporą ilość osób była “Sztuczna inteligencja sprzyjająca włączeniu społecznemu: zwiększenie dostępności miejsc pracy w erze sztucznej inteligencji” prowadzona przez Julie Jover i Raashi Saxena ze Studia IntO. Właśnie z nimi nawiązaliśmy kontakt aby przybliżyć państwu treść ich wystąpienia. Julia Jover, pełniąca funkcję Research Strategist i AI Officer w intO (z Hiszpanii). Julia to ekspertka w dziedzinie badań nad sztuczną inteligencją i jej zastosowaniem w biznesie. W swojej pracy Julia skupia się na strategiach integracji AI.
Druga prelegentka to Raashi Saxena, Public Interest Technologist i Researcher w intO pochodząca z Indii, na co dzień wnosi do swoich analiz głębokie zrozumienie wpływu technologii na społeczeństwo. Jej praca koncentruje się na zgłębianiu tematyki technologii, która służy dobru publicznemu.
Podczas swojego panelu prelegentki rozpoczęły dyskusję od pytania otwierającego: „W jaki sposób firmy mogą zintegrować sztuczną inteligencję w etyczny, inkluzywny i odpowiedzialny sposób, aby zapewnić równy dostęp dla wszystkich?” (oryg. „How can businesses integrate AI in an ethical, inclusive, and responsible way to ensure equitable access for all?”).
Zainteresowani panelem, zapytaliśmy Panią Julię, dlaczego zdecydowały się na ten temat. Odpowiedziała:
„Temat ten został wybrany, ponieważ dostępność i sztuczna inteligencja są ze sobą głęboko powiązane, stwarzając wyjątkową okazję do poprawy życia przy jednoczesnym tworzeniu globalnej przewagi konkurencyjnej dla firm. Sztuczna inteligencja może zwiększyć ogólną wydajność, produktywność i pomóc firmom w rozwoju. Musi to jednak odbywać się w oparciu o kulturę firmy zorientowaną na ludzi, która wspiera wiedzę i kreatywność, odnosi się do standardów etycznych i barier oraz uwzględnia integrację sztucznej inteligencji w różnych regionach i dla osób o różnych zdolnościach, w tym mniejszości i osób o różnych umiejętnościach technicznych i cyfrowych.”
Postanowiliśmy więc idąc dalej, zapytać o przebieg całego wystąpienia: Julia i Raasha odpowiedziały zgodnie:
“ Nasze wystąpienie koncentrowało się na przedstawieniu AI w innym świetle, dzieląc się tym, jak dostępność odgrywa kluczową rolę w projektowaniu, wdrażaniu i znaczeniu sztucznej inteligencji. Zaczęliśmy od zdefiniowania dostępności w sztucznej inteligencji i przedstawiliśmy pięć filarów dostępności AI – społeczno-ekonomiczny, wiedzy, geograficzny i kulturowy, interakcji cyfrowej i dostępności dla osób niepełnosprawnych.
Podzieliłyśmy się praktycznymi krokami dla firm w celu wdrożenia dostępnych praktyk AI, wymieniając:
- Przyjęcie integracyjnych przepływów pracy w projektowaniu, wspieranie zaufania i satysfakcji.
- Podnoszenie kwalifikacji w celu zapewnienia podejścia opartego na ludziach.
- Promowanie liderów AI i dostępności w firmach, którzy opowiadają się za narzędziami i praktykami sprzyjającymi włączeniu społecznemu.
- Przestrzeganie standardów organizacji międzynarodowych i wytycznych liderów.
- Bycie częścią rozwoju inkluzywnej sztucznej inteligencji. Im bardziej odpowiedzialnie używamy i szkolimy sztuczną inteligencję, tym bardziej staje się ona inkluzywna.”
Na zakończenie zapytaliśmy Panią Julię o jej refleksje po konferencji. Podsumowała:
„Uczestnictwo w konferencji AIBA było pouczającym i wzbogacającym doświadczeniem. Dynamiczna mieszanka perspektyw biznesowych i technologicznych pozwoliła wyznaczyć wspólne wyzwania i możliwości związane z rozwojem i dostępnością sztucznej inteligencji. Dowiedziałam się od ‘wielkich umysłów’ (oryg. great minds) o tym, jak współpraca może zjednoczyć ludzi o różnych profilach zawodowych w celu budowania integracyjnych i konkretnych rozwiązań, a także poczułam jeszcze większą chęć na kreowanie przyszłości za pomocą praktycznych narzędzi.”
Serdecznie dziękujemy Pani Julii i Pani Raashi za poświęcony czas oraz inspirujące rozmowy. Jako Instytut Roździeńskiego z dumą uczestniczyliśmy w tym wydarzeniu. Cieszymy się, że mogliśmy współtworzyć tą przestrzeń doświadczeń. Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi czytelnicy dostrzegą potencjał zarówno samej konferencji jak i sztucznej inteligencji — nie tylko dla rozwoju własnych firm, ale także dla budowania bardziej innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarki na skalę globalną. Zapraszamy do udziału w kolejnej edycji w 2025 roku i zachęcamy do śledzenia dalszych artykułów na Aktywne Śląskie.