Katowice, miasto dynamicznie rozwijające się w zakresie innowacji, technologii oraz zrównoważonego rozwoju, zyskały ważny element w swoim ekosystemie mobilności – stację tankowania wodoru. Zlokalizowana przy ul. Francuskiej, stacja jest już drugą w kraju, a pierwszą w regionie, która umożliwia tankowanie wodorem pojazdów napędzanych tym paliwem. Wodór, jako jedno z najczystszych źródeł energii, zyskuje na znaczeniu w globalnych dążeniach do dekarbonizacji transportu. Z perspektywy Katowic, a także całego Śląska, stacja ta stanowi kluczowy punkt na drodze do zrealizowania ambitnych celów ekologicznych, wyznaczonych przez Unię Europejską i polski rząd.
Stacja tankowania wodoru w Katowicach jest wynikiem współpracy Orlen Group, który odgrywa kluczową rolę w rozwoju rynku wodoru w Polsce, oraz projektu „Clean Cities Hydrogen Mobility in Poland”. Projekt ten jest częścią europejskich inicjatyw zmierzających do wdrożenia alternatywnych źródeł energii w transporcie. Uroczyste otwarcie stacji miało miejsce w połowie września 2025 roku, a jej obecność w sercu Górnego Śląska, regionie tradycyjnie związanym z przemysłem węglowym, nie jest przypadkowa. To symboliczny krok w stronę transformacji energetycznej, która, choć trudna, jest nieunikniona. Technologia wodorowa, choć wciąż na wczesnym etapie rozwoju w Polsce, znajduje się w centrum zainteresowania zarówno instytucji publicznych, jak i prywatnych inwestorów. Wodór jako nośnik energii, jest czystym paliwem, które może zrewolucjonizować transport. Samochody wodorowe emitują tylko wodę, co czyni je idealną alternatywą dla pojazdów spalinowych, których emisje CO2 są jedną z głównych przyczyn zmian klimatycznych. Stacja w Katowicach to jeden z ważniejszych elementów rozwoju infrastruktury wodorowej w Polsce. Już wcześniej Orlen uruchomił podobne punkty tankowania wodorowego w innych miastach, ale ta w Katowicach ma szczególne znaczenie. Z racji na dużą rolę, jaką miasto odgrywa w przemyśle i jego tradycjach związanych z węglem, Katowice stanowią doskonały punkt do wprowadzenia zmian w kierunku ekologicznego transportu. Warto zauważyć, że jest to jedna z kilku inwestycji Orlen w rozwój infrastruktury wodorowej, które mają na celu poprawę dostępu do tego czystego paliwa w Polsce. Stacja ta nie tylko umożliwia tankowanie wodorem, ale także stanowi ważny krok w rozwoju tzw. „zielonych” technologii na Śląsku. Umożliwia codzienną obsługę pojazdów wodorowych, oferując możliwość zatankowania do 50 samochodów dziennie. To ważna wiadomość dla firm i osób prywatnych, które już zainwestowały w pojazdy napędzane wodorem. Polska jako kraj, który chce zrealizować ambitne cele klimatyczne wyznaczone przez Unię Europejską, nie może pozwolić sobie na opóźnienia w budowie takiej infrastruktury. Katowice, w tym kontekście, stają się jednym z pionierów tej zmiany. Uruchomienie stacji wodorowej w Katowicach wpisuje się także w lokalną politykę miasta, które od lat stawia na zieloną transformację i poprawę jakości powietrza. W tym kontekście, wodór jako czysty nośnik energii staje się jednym z fundamentów ekologiczną przyszłość aglomeracji. Warto przypomnieć, że Katowice zostały wybrane na Europejską Stolicę Kultury 2026, ale równocześnie realizują ambitny program oczyszczania powietrza, co stawia miasto w czołówce polskich działań na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców. Dla mieszkańców regionu to również ważny sygnał, że proces dekarbonizacji może przebiegać w sposób płynny, a stacja wodorowa w Katowicach pokazuje, że nowe technologie mogą wspierać rozwój regionu, nie tylko w kontekście ochrony środowiska, ale i tworzenia nowych miejsc pracy w sektorach zielonej energii i innowacji. Pomimo tego, że stacja wodorowa w Katowicach jest krokiem ku przyszłości, przed Polską wciąż stoi wiele wyzwań związanych z rozwojem rynku wodoru. W kraju nie ma jeszcze rozbudowanej sieci stacji tankowania, a produkcja wodoru wciąż opiera się w dużej mierze na metodach nieekologicznych. Wodór produkowany z gazu ziemnego, zwany „szarym wodorem”, nadal dominuje na rynku, chociaż jego produkcja wiąże się z emisjami CO2. Dopiero produkcja wodoru zielonego, uzyskiwanego z odnawialnych źródeł energii, ma szansę na rozwój w Polsce. To jednak wymaga ogromnych inwestycji w infrastrukturę i technologie. Mimo to, Polska stawia na rozwój rynku wodoru. Przykład Katowic jest dowodem na to, że infrastruktura wodorowa staje się coraz bardziej dostępna. Dzięki inwestycjom Orlen oraz projektom takim jak Clean Cities Hydrogen Mobility, Polska ma szansę stać się liderem w regionie, w zakresie technologii wodorowych. To także część większej wizji gospodarki opartej na wodorze, która obejmuje zarówno transport, jak i przemysł oraz energetykę.
Otwarcie stacji tankowania wodoru w Katowicach to symboliczny, ale i bardzo praktyczny krok w kierunku zrównoważonego transportu w Polsce. Wodór jako czyste paliwo, staje się fundamentem nie tylko dla ekologicznych samochodów, ale także dla przyszłości miast i regionów dążących do transformacji energetycznej. Katowice, z racji swojej roli w przemyśle i ambicji na rzecz ochrony środowiska, stają się miejscem, które może wyznaczyć nowe standardy w rozwoju mobilności wodorowej w Polsce.
Zdjęcie: Jakub Dyl/WKATOWICACH.eu
